מילון אייקידו

ספירהבספירה ביפנית, ביטוי חלק מהספרות משתנה ומתקצר, בהשוואה לביטוי כל ספרה בפני עצמה. להלן הספירה מאחת ועד עשר:
איצ’ (Ich), ני (Ni), סאן (San), שי (Shi), גו (Go), רוק (Rok – מבוטא כמעט כמו לוק), שיצ’ (Shich), האצ’ (Hach), קיו (Kyu), ג’ו (Ju).
הודעה על תחילה ספירה
לימין / לשמאל / לפנים
במהלך החימום, בזמן המתיחות, נהוג שמתאמן מודיע על כך שהוא עומד להתחיל ספירה לפנים לשמאל או לימין, כאשר הסדר הוא:
תחילה לפנים – Mae Ikimas
לאחר מכן לצד שמאל – Hidari Ikimas
לאחר מכן לצד ימין – Migi Ikimas
ולבסוף שוב לפנים – Mae Ikimas
אוקה – UKE‘מקבל/ת הטכניקה’ – המתקיף/ה. באייקידו, התפקידים בתרגול הטכניקה מחולקים לשניים –
אדם מתקיף ומוטל ואדם מותקף ומטיל. כל אחד מתאמן בתורו, פעם מתקיף ומוטל ופעם מותקף ומטיל.
נאגה – NAGE‘מטיל’ – המותקף ע”י האוקה ומבצע את הטכניקה.
סייזה – SEIZAהישיבה היפנית המסורתית, כששתי הרגלים מקופלות מתחת לגוף.
הסייזה נחשבת ליותר פורמלית ומכבדת את המעמד.
מאיי – MA’AIהמרחק בין האוקה לנגה. המאיי נחשב גם ל”מרחק תגובה”, המאפשר להיות פחות חשוף ופגיע.
או סנסיי – O’SENSEIכינוי למייסד השיטה מוריהיי אואשיבה
אונגיי שימס –
ONEGAI SHIMAS
פירוש מילולי ‘הבה נתחיל’, בקשה נפוצה לפרטנר חדש כדי להתחיל ולהתאמן על התרגיל יחד.
אריגטו גוזאימשטה –
ARIGATO GOZAIMASHTA
תרגום מילולי ‘תודה רבה’, נאמר בסוף כל תרגול.
*כאשר מתאמנים עם מורה נהוג להוסיף ‘דומו'(DOMO-‘רבה, מאד’) לפני ולומר דומו-אריגטו-גוזאימשטה.
דוג’ו – DOJO‘המקום של הדרך’, מרכז האימונים.
גי/דו-גי – GI/DO-GIבגדי האימון.
אומוטה – OMOTEלפנים. הצד הקדמי של הטכניקה.
אורה – URAלאחור. הצד האחורי של הטכניקה.
אוקמי – UKEMI‘קבלה עם הגוף’. היכולת ליפול ולהגיב בהתאם לתנועה של המטיל, ולשמש כמראה לטכניקה.
אושירו אוקמי –
USHIRO UKEMI
גלגול לאחור.
מא’אה אוקמי –
MAE UKEMI
גלגול לפנים.
אטמי – ATEMI‘לגעת בגוף’, מכה/סימון לפרטנר/ית המיועדת להוציא משיווי משקל באופן רגעי.
הקמה – HAKAMAמכנסיים שחורים ורחבים. לבוש יפני מסורתי שנהוג ללבוש ביפן מימי קדם ושימש במהלך קרבות להסתרת הרגליים. באימוני האייקידו ההקמה הינה סימן הכר לבעלי חגורה שחורה.
ג’יו וואזה – JYU WAZA‘טכניקה חופשית’. תרגול חופשי ללא הוראה מסוימת מהמדריך.
בוקקן – BOKKENחרב מעץ המשמשת את המתאמנים לתרגול טכניקות עם חרב.
ג’ו – JOמקל אימונים מעץ (אורך 1.27 מ’ בדרך כלל) המשמש את המתאמנים לתרגולי טכניקות עם מקל.
טנטו/טנקן –
TANTOTANKEN
סכין מעץ המשמשת לתרגול טכניקות הגנה מפני סכין.
הנמי – HANMI‘חצי גוף’. עמידת מוצא בסיסית בה רק חלק מהגוף מופנה למתקיף.
היי הנמי –
HAI HANMI
עמידה תואמת לפרטנר, כאשר רגל ימין של האוקה (התוקף) לפנים אז גם רגל ימין של הנאגה (המותקף) לפנים (ימין/בשמאל בהתאמה).
גיאקו הנמי –
GYAKU HANMI
עמידה הפוכה לפרטנר, עמידת מראה. כאשר רגל ימין של האוקה לפנים אז רגל שמאל של הנגה לפנים (והפוך בהתאמה).
טאצ’י וואזה –
TACHI WAZA
טכניקות עמידה
סווארי וואזה –
SUWARI WAZA
טכניקות ישיבה
הנמי הנדצ’י –
HANMI HANDACHI
‘חצי עומד חצי יושב’. הנאגה במצב ישיבת סייזה והאוקה עומד
טאי סבאקי –
TAI SABAKI
יציאה מקו התקפה. חלק בסיסי בכל טכניקת אייקידו בו יוצא המותקף מהמקום בו היה בסכנה ומצטרף לכיוון התנועה של המתקיף.
אירימי – IRIMI ‘כניסה של הגוף’. יצאה מקו התקפה בה המטיל נכנס עם גופו בסמוך לפרטנר, ונמצא בשליטה ב”אזור הבטוח” בו המתקיף לא יכול להמשיך בהתקפה.
טנקאן/טאי נו הנקו –
TENKAN/TAI NO HENKO
יציאה מקו התקפה המשמשת כטכניקה בסיסית, בהמתבצע סיבוב של 180 מעלות על ציר הרגל הקדמית.
כמו כן טנקאן משמעו “סוויץ'”, מעבר ממצב נגד לביחד.
אירימי טנקאן –
IRIMI TENKAN
שילוב של אירימי וטנקאן. הנגה נכנס עם רגלו האחורית לפנים ולאחר מכן הופכת רגל זו לציר והנגה משלים טנקאן.
היטו אמי – HITO EMI‘הגוף כחוט השערה’. יצאה מקו התקפה בה מסובב הנגה את כפות רגליו ואת ציר גופו ומאפשר להתקפה לעבור בסמוך מאד אליו. יציאה זו דורשת תרגול ומיומנות רבה.
קטטה – KATATE‘יד אחת’
דורי – DORI‘אחיזה’
ריו – RYOשתיהן, שתיים
קטה – KATA‘כתף’
קטטה דורי –  KATATE DORIיד אחת אוחזת יד אחת
ריוטה דורי – RYOTE DORIשתי ידיים אוחזות שתי ידיים
אושירו ריוטה דורי – USHIRO RYOTE DORIשתי ידיים אוחזות שתי ידיים מאחור
קטה דורי – KATA DORIאחיזת כתף
ריו קטה דורי – RYO KATA DORIאחיזת שתי כתפיים
אושירו ריו קטה דורי – USHIRO RYO KATA DORIאחיזת שתי כתפיים מאחור
מורוטה דורי – MOROTE DORIשתי ידיים אוחזות יד אחת
צוקי – TSUKIמכת אגרוף
ג’ודאן צוקי – JODAN TSUKIמכת אגרוף לפנים
שומן אוצ’י – SHOMEN UCHIמכת חיתוך חזיתית ישרה מלמעלה לעבר הראש
יוקומן אוצ’י – YOKOMEN UCHI‘צד הראש’. מכת חיתוך צידית וסיבובית לכיוון האוזן והצוואר
איקיו – IKYOריתוק מס’ 1
ניקיו – NIKYOריתוק מס’ 2
סאנקיו – SANKYOריתוק מס’ 3
יונקיו – YONKYOריתוק מס’ 4
גוקיו – GOKYO ריתוק מס’ 5 (ריתוק כנגד סכין)
אירימי נגה –
IRIMI NAGE
הטלה בה נעשה שימוש משמעותי ביציאת האירימי, בה בעזרת התנועה נלקח מהמתקיף שיווי משקלו.
שיהו נגה –
SHIHO NAGE
‘הטלת ארבעת הכיוונים’. הטלה המזכירה תרגול של סייפנים יפנים בה הם מבצעים חיתוך לארבעה כיוונים.
טנצ’י נגה –
TENCHKI
‘הטלת שמיים וארץ’. בהטלה זו ידו האחת של הנגה מופנית למעלה (שמיים) וידו השניה מופנית למטה (ארץ).
קוטה גאשי –
KOTE GAESHI
‘החזרת כף היד’. הטלה המתבצעת בעזרת כף היד של האוקה בה הנגה מפנה את האצבעות של האוקה לכיוונו וכך יוצר בריח.
קייטן נגה –
KAITEN NAGE
‘הטלת סחרור’. הטלה בה הנגה שם ידו האחת על צוואר האוקה לעוגן ובידו השניה דוחף את ידו של האוקה וכך מפעיל בריח על הכתף.
אוצ’י קייטן נגה –
UCHI KAITEN NAGE
‘הטלת סחרור פנימית’
סוטו קייטן נגה –
SOTO KAITEN NAGE
‘הטלת סחרור חיצונית’
קוקיו נגה –
KOKYU NAGE
‘הטלת נשימה’
קושי נגה –
KOSHI NAGE
הטלה בעזרת המותן
ג’וגי נגה –
JUJI NAGE
‘הטלת צלב’. הטלה בה הנגה מצליב את ידיו של האוקה ויוצר בריח על המרפק.
קוקיו הו –
KOKYU HO
תרגול נשימה תוך כדי ניסיון הטלה, בדרך כלל מתבצעת בישבה.
שינוי גודל טקסט
ניגודיות גבוהה