אייקידו לבוגרים

מרבית שיעורי האייקידו במרכז הם שיעורים לבוגרים. המתאמנים בקבוצות הבוגרים הם בגילאי 16 עד 70 פלוס, נשים וגברים כאחד. במסגרת האימונים יוצא לחברי הקבוצה להכיר זה את זה ונוצר גיבוש חברתי שממשיך הרבה מעבר לשיעורים עצמם. אנשים רבים שואלים: "איך אשתלב בקבוצה שכבר קיימת?" זו כמובן שאלה טובה, והתשובה היא שבאייקידו כך מתנהל הלימוד ביפן ובכל העולם. מאחר שאין תחרויות באייקידו, האימונים מבוססים על עבודה בזוגות תוך עזרה הדדית. אחד מבני הזוג מדמה תוקף והשני מבצע את הטכניקה. כך יוצא ששני בני הזוג לומדים יחד תוך שיתוף פעולה ועזרה הדדית. העובדה שחלק מחברי הקבוצה ותיקים יותר מאחרים היא יתרון: הוותיקים עוזרים לחדשים, ובעצם ה'חדש' מקבל שיעור פרטי מכל בן זוג איתו הוא מתאמן. בהמשך, ה'חדש' מתקדם, ובבוא העת מעביר את הידע שצבר הלאה למצטרפים חדשים ממנו.

כל שיעור מתחיל בחימום יסודי המקדיש תשומת לב לשרירים והמפרקים מכף רגל ועד ראש.
לאחר מכן מתרגלים גלגולים (איבוד שיווי משקל וגלגול).
לב השיעור הוא תרגול בזוגות: המדריך מדגים טכניקה, והמשתתפים מתחלקים לזוגות ומתרגלים.
משך השיעור: 75 דקות.
להסביר אייקידו בכתב למי שאינו מכיר זה כמו להסביר בטלפון טעם אוכל במסעדה. יש גבול למה שאפשר להסביר…
אם מה שקראתם עד כאן נשמע לכם מעניין, אתם מוזמנים לבוא לשיעור ניסיון. נשמח להכיר אתכם!

בדקו את לוח האימונים לאיתור הסניף הקרוב ביותר.

רבים שואלים "האם אפשר להתחיל להתאמן באייקידו בגיל מבוגר, ללא כל ניסיון קודם, ולאחר שנים ללא כל אימון?", התשובה היא בהחלט כן!

האופי של אימוני אייקידו מאפשר לכל אחד ואחת להתאמן בקצב המתאים לו/ה ומתאמנים ותיקים בדרך כלל ישמחו לעזור למתחילים להתאמן על תנועות בסיסיות בקצב המתאים לכל מתחיל. גישה זו מאפשרת לכל אחד להתחיל בכל גיל ובכל רמת כושר, ללא דאגה מעומס גדול מידי או יכולת להשתלב. לאחר שנים של אימון, ישנם מתאמנים שיכולותיהם הגופניות מאפשרות להם להתאמן בעצימות גבוהה, וישנם מתאמנים הממשיכים להתאמן לאט ובזהירות. כל אחד בוחר את הקצב שלו, ובן הזוג מתאים את עצמו לקצב האימון של מבצע הטכניקה.

שני הסרטונים הבאים הם של שני מתאמנים ותיקים במרכז, אשר התחילו להתאמן לאחר גיל 50. צפייה מהנה 🙂

אייקידו היא אומנות לחימה הדורשת תנועה רבה מאד עם דגש על גמישות ושיווי משקל. כתוצאה מכך, שיפור הכושר, הגמישות ויכולת התנועה הם תהליכים בלתי נמנעים.

בפוסט אייקידו ובריאות טובה מפרט אלי כיצד שיפר (ומשפר) אייקידו את יכולותיו הפיזיות, כאדם המתאמן מעל ל-20 שנה. הפוסט מלווה במאמר קצר מאת ד"ר ברקוב המפרט כיצד אייקידו נותן מענה לתחזוקה טובה של הגוף.

מלבד תרגולי טכניקות ספציפיות במהלך השיעור, הנמשכים בין 5 ל-15 דקות, בסוף כל שיעור נותן המדריך זמן ל'תרגול חופשי'. זהו זמן בו כל זוג מתרגל טכניקות שונות, ללא מגבלות, וכך מתאמנים בעצימות וברציפות כ-10 דקות. 10 דקות אולי נשמע כמו זמן קצר כשיושבים על כיסא וקוראים את השורות האלה, אך מכיוון שאנו זזים מהר (כל אחד לפי יכולתו ובחירתו) ונופלים וקמים בכל טכניקה, תרגול זה הופך לפעילות הדומה מאד לאימון אינטרוולים בעצימות גבוהה. 10 דקות שלמות של תרגול מסוג זה הוא קשה ביותר, גם לתוקף וגם למבצע הטכניקה. השיפור ברמת הכושר בא לידי ביטוי בצורה הברורה ביותר במשך הזמן בו אנו מסוגלים להתמודד עם התקפות או הטלות מרובות, לפני שנגמר לנו הכוח (והאוויר).

פרקטיות באומנויות לחימה זה נושא מאד חם היום (ואולי תמיד היה). במילה אחת, או בחמש: אייקידו היא אומנות לחימה פרקטית. אך באייקידו הכל תלוי במה המתאמן או המתאמנת מחפשים. כמו באמנויות לחימה רבות, ישנן באייקידו טכניקות יפות, אשר לא ניתן ליישם בקרב כפי שמשתמשים בהן באימונים. טכניקות אלה נועדו במקור לשבור ולהרוג, אך התפתחו לטכניקות אשר ניתן בעזרתן לשפר יכולות רבות ולחשל את הגוף בצורה בונה, בכדי שניתן יהיה להתאמן באמצעותן לאורך שנים רבות.

שיטוט בפורומים של אומנויות לחימה מעלה קרבות מילוליים רבים בסגנון "אומנות הלחימה שלי טובה יותר משלך". אומנות האייקידו לא מתיימרת להיות הפרקטית ביותר, רחוק מכך, אומנות האייקידו משמרת את הפן המסורתי והאמנותי, אך מבלי להזניח את הפן הפרקטי והמודע לתנועה של תוקף אמיתי. בין היתר, אנו לומדים כיצד לחמוק מהתקפות, כיצד "לתפוס את המרכז (או קו האמצע)" של התוקף (מבלי להיקלע למיקום לא בטוח), כיצד להוציא תוקף משיווי משקל וכיצד להטילו או לרתקו על ידי מניפולציות של המפרקים. מעבר לכל זאת, אנו לומדים כיצד להיות בני אדם טובים יותר וגם רגועים יותר בסיטואציה הכי לא רגועה שיש – קרב.

לוקח שנים להבין את העומק הרב הטמון בטכניקות הנלמדות באייקידו. כחלק מתהליך הלמידה ותרגול הטכניקות עצמן, אנו לומדים גם על מניפולציות פסיכולוגיות, מפרקים תנועות מורכבות לחלקים, ולאט לאט מבינים שאולי ניתן להכריע קרב עוד לפני שהתחיל. אך אם בכל זאת נקלענו לקרב, אנו מאפשרים לכל מתאמן ומתאמנת לחקור כיצד לסיים אותו בדרך הקצרה ביותר, באמצעות סט הכלים שרכשו לאורך האימונים. כל טכניקה עגולה, גדולה וזורמת יכולה להפוך לקצרה, חדה ושוברת (כפי שציינו – סגנון זה הוא מקור כל הטכניקות באייקידו).

לסיכום, אם מה שבא לך באמת זה לקבל ולתת אגרופים ובעיטות, אז אולי אייקידו זה לא בשבילך, וזה בסדר גמור! באייקידו, יש דגש רב על העמקה בטכניקות וכיול מחדש של האינסטינקטים שלנו – דברים שלוקח זמן רב ללמוד. זה אמנם תהליך ארוך, אך אם נושא זה מעניין אותך, ניתן בהחלט לחקור את העולם הפרקטי בתוך האימונים.