האר את רגליך – תשומת לב לרגליים

"האר את רגליך שלך" – אמרה זו מופיעה בכניסה לכמה מקדשי זן. מה הכוונה?
  1. לסדר את הנעליים בצורה יפה ומסודרת כאשר נכנסים לדוג'ו. הנעליים מסודרות עם הפנים החוצה.
  2. במהלך השיעור: לשים לב לעבודת הרגליים: הרגליים צריכות לנוע תוך שמירה על קשר עם הקרקע לאורך כל התנועה. זה נותן יציבות. ביפנית זה נקרא: Suri Ashi  שמשמעו "להיות עם שתי הרגליים על הקרקע" – גם תוך כדי תנועה.
  3. בעת ביצוע הטכניקה: לוודא שכיוון התנועה וכיוון כף הרגל מסונכרנים.

שלושת הדגשים הנ"ל הם ברמת הפשט. הם נותנים לנו כיוון לבדוק את עצמנו, כמה אנו מצליחים להיות במודעות ובתשומת לב לרגלינו.

החלק הפחות מוכר של התרגול הזה הוא איך תשומת לב לרגליים מתחברת לחיי היומיום?

כולנו בנויים פיזיולוגית בצורה בה עינינו פונות כלפי חוץ. במהלך כל חיינו אין אנו יכולים לראות את עצמנו. הכי קרוב שנגיע הוא התבוננות במראה. עובדה זו מתחברת עם הנטייה האנושית: כולנו רואים היטב מגרעות וטעויות של אחרים, אך לא את שלנו. טעויותיהם של אחרים ברורות לנו כשמש. אני? אני בסדר גמור!

האמרה "האר את רגליך שלך" נותנת לנו דגש שונה: כוון את המנורה, את הזרקור – לכוון רגליך שלך! המקום שהכי קרוב אליך אך הכי קשה לראותו. בדוק את עצמך!

רובנו, כאשר אנו מבולבלים ומאבדים את הראש – נוטים לפספס את זה שהכי קרוב – את עצמנו, ומבלי משים מחפשים את התשובות רחוק…

מנג טסה (חכם סיני מהמאה ה 4 לפנה"ס) כתב:

"הדרך קרובה אך נוטים לחפשה רחוק

הדברים פשוטים אך נוטים לסבכם".

עבודת רגליים נכונה מתחברת לגישה נכונה יותר לחיים:

  1. להיות מחוברים לקרקע ולא "תלושים".
  2. לקחת אחריות, ותמיד לבדוק מהי האחריות שלי במה שקורה לי. להיות אדם האחראי לגורלו ולא קורבן אשר אין לו שליטה על חייו. העיקרון הזה ישים בכל סוגי מערכות היחסים: מערכת יחסים זוגית, הורה-ילד, עם עמיתים לעבודה ובכל מקום.

והכול מתחיל בתשומת לב לרגליים. להאיר את רגליי שלי.

כתיבת תגובה