הקשר בין חימום באייקידו ורפואה סינית

כניסה לדוג’ו, לבישת החליפה, הורדת נעליים, עליה על המזרון, קידה – וחימום.

זוהי לרוב התחלתו של כל אימון אייקידו. כולנו מכירים בחשיבותו הרבה של החימום לפני האימון. החימום מניע את המפרקים, מותח את השרירים ומכין את גופינו לאימון. בסיומו גופינו גמיש יותר, חם יותר, זורם יותר ובעל פוטנציאל קטן יותר לפציעות.

כל אלו הן סיבות רבות משמעות להקפיד ולערוך חימום לפני כל אימון. אך לחימום יש משמעויות בריאותיות עמוקות יותר על פי תיאוריית הרפואה הסינית.

על פי עקרונות הרפואה הסינית, זורם בגופינו צ’י. צי’ מוגדר כאנרגיית החיים, הכוח המקיים חיים. “הצ’י”, נכתב בכתבים העתיקים, “הוא השורש של האדם”. חלק מתפקידיו הם הנעת הגוף, הגנה על הגוף מפולשים חיצוניים, חימום הגוף, אספקת אנרגיה לאיברים הפנימיים והחזקת האיברים במקומם. הצ’י זורם ב-12 מרידיאנים, הפרושים לאורך גופינו, כל אחד מהם יוצא מאיבר פנימי, וחולש על אזור שונה בגוף.

במצב מאוזן ובריא, זרימת הצ’י במרידיאנים צריכה להיות חלקה וללא חסימות. אך במהלך החיים נוצרות פעמים רבות חסימות פנימיות, הפוגעות בזרימת הצ’י במרידיאנים. חסימות אלו יכולות להתבטא בסימפטומים מציקים כמו כאב, חוסר נוחות, בעיות רגשיות, בעיות שינה, עיכול ועוד.

קיימות דרכים רבות להחזרת האיזון לגוף, ואחת מהן היא מתיחת המרידיאנים. מתיחות הנעשות כהלכה מעודדות את זרימת הצ’י במרידיאן, ועל-ידי כך עשויות לאפשר פתיחה של חסימות שנוצרו בו. הזרימה המחודשת יכולה להביא לריפוי ואיזון מחדש של הגוף.

כשאנו נמתחים בחימום, אנו למעשה מותחים את המרידיאנים ובכך מרפאים את עצמנו אפילו מבלי לדעת. הנה כמה מתיחות שאנחנו עושים לפני כל אימון – והבעיות שניתן לסייע בפתרונן באמצעותן.

מתיחת מרידיאן “החוצה הקדמי”: מרידיאן זה, העובר במרכז הגוף, הוא המרידיאן הייני (Yin) ביותר ועל כן אחראי לפוריות האישה. בנוסף, הוא עובר במרכז החזה, ומאפשר נשימה חופשית. בעיות שיכולות להיווצר בחוסר איזון שלו – כאבים בחזה וקושי לנשום, מועקה מנטלית בחזה ובעיות גניקולוגיות. כאשר נמתח אותו נוכל לראות הטבה במצבים אלו.
מתיחת מרידיאן “החוצה האחורי”: מרידיאן זה מתחיל באזור איברי המין, עובר לאורך עמוד השדרה, דרך העורף ומרכז הראש עד לסיומו – מתחת לאף. מרידיאן זה אחראי על הנעה והזרמה של אנרגיה בגוף. הוא מזין את המוח ושולט ביכולות מנטליות, ועל עמוד השדרה. בעיות שייווצרו במצב של חוסר איזון – כאבי גב, בעיות בצוואר עם הקרנות לידיים, טחורים וצניחות איברים וחוסר יציבות מנטלית.
מתיחת מרידיאן כיס המרה: מרידיאן זה שולט על גידים ורצועות, ועל היכולת לקבל החלטות. מרידיאן זה יורד מן הראש ועובר בצידי הגוף והרגליים עד לכפות. בעיות שיכולות להתבטא במרידיאן – כאבי ראש ומיגרנות, בעיות אוזניים, הקרנות כאב לצידי הרגליים, קושי בקבלת החלטות ועוד.
מתיחת מרידיאן שלפוחית השתן: המרידיאן מתחיל באזור הראש ועובר לאורך הגב ואחורי הירך עד לסיומו בקצה החיצוני של הזרת. המרידיאן שולט על האזור האחורי ועל הגב. המרידיאן גם מהווה קו הגנה ראשון לכניסת מחלות. במקרה של חוסר איזון במרידיאן זה, נוכל לראות בעיות של כאבי גב בדגש על שרירים בצידי הגב, כאבי עורף וצוואר, והתקררויות תכופות.
מתיחת מרידיאני הכבד והטחול: מרידיאן הכבד מתחיל בצידו הפנימי של האגודל ברגל, עולה בחלק הפנימי של הרגל, ונגמר באיזור החזה. מרידיאן זה אחראי לזרימה הרמונית של צ’י ודם בגוף, הוא מזין גידים ורצועות בגוף, מאכסן ומנקה את הדם, ושולט בעיניים. חוסר איזור בו עשוי לגרום למצבי רוח משתנים, דיכאון, תסכול ועצבנות, כאבי ראש, כאבי בטן, שלשולים, בחילות וכאבים בחזה. לתנועה ולמתיחות יש השפעה רבה על מרידיאן זה. מרידיאן הטחול מתחיל בצד החיצוני של האגודל, עולה בחלק הפנימי של הרגל, ומסתיים באזור החזה. הוא אחראי על מערכת העיכול וייצור הצ’י מן המזון, שולט על השרירים ואחראי על יכולות הלמידה. בעיות בו עשויות להתבטא בתאבון ירוד, שלשולים ובעיות נוספות של מערכת העיכול, עייפות, חולשה וחוסר יכולת להתרכז.
מתיחת מרידיאן הכליות: מרידיאן זה מתחיל בכפות הרגליים, עולה בחלקה בפנימי של הרגל, וממשיך לעלות סמוך למרכז הגוף דרך הבטן והחזה. הכליות מאחסנות את המטען הגנטי שלנו, שולטות בהזנת העצמות, מאחסנות את כוח הרצון ושולטות על הפתחים התחתונים. חסימות במרידיאן זה יתבטאו בכאבי גב תחתון, ברכיים וקרסוליים, בעיות במערכת השתן ופחדים.
רגליים לישבן וירידה לאחור – מתיחת מרידיאן הקיבה: מרידיאן זה הוא הארוך ביותר בגוף, מתחיל בראש, עובר בבטן, ויורד לאורך החלק הקדמי של השוק עד לכף הרגל. המרידיאן אחראי על קליטת המזון ועל הפקת אנרגיה ממנו, ביחד עם הטחול. חוסר איזון במרידיאן זה יגרום לבעיות במערכת העיכול, בעיות חניכיים ושיניים.

אז בפעם הבאה שאתם עורכים חימום, אל תתפלאו אם חוץ מלהכין אתכם לאימון, הוא גם יגרום לכם להרגיש יותר טוב.