טנקאן

טנקאן (Tenkan)

אחת הטכניקות הכי בסיסיות באייקידו נקראת טנקאן. הטכניקה הזו נראית פשוטה להפליא, אך כל מי שמתאמן יודע שיש בה עומק רב. מייסד האייקידו נהג לומר לתלמידיו שבטכניקה הזו חבוי סוד גדול. אז מה הסוד הגדול?

על פניו אין בטנקאן שום דבר מיוחד. בסך הכל מדובר על תנועת רגל ציר של 180 מעלות. מה כל כך מיוחד בתנועה פשוטה של רגל ציר?

בסדנאות מנהלים שאנו מקיימים התרגיל הזה תמיד מפתיע את המשתתפים. אנו מעמידים שני אנשים אחד מול השני ומבקשים מאחד לאחוז את ידו של השני ולדחוף. כאשר התוקף דוחף, הנטייה הבסיסית של רוב האנשים היא אחת משתי האפשרויות: לדחוף בחזרה או לברוח. זהו דפוס תגובה ידוע, מה שמכונה באומנויות הלחימה "הילחם או ברח" ( Fight or flight). בספרים רבים מייחסים את דפוס התגובה הזה להתפתחות האבולוציונית שלנו. זוהי תגובה טבעית למצבים של איום. על התגובה הזו (הילחם או ברח) אין צורך להתאמן. היא מוכרת לכולנו, אם תרצו, זו תגובה המגיעה כחלק מהתוכנה המקורית שלנו, זו ברירת המחדל.

במצב של איום פיזי, היכולת לבחור בתגובה אחרת אינה דבר של מה בכך. במצבי חירום (איום פיזי כמובן נכלל בתוכם) המערכת האוטומטית נוטה להשתלט ולקחת פיקוד. בכדי להיות מסוגל לבחור בתגובה אחרת, עליי להתאמן רבות על התגובה הרצויה עד שתהפוך טבע שני. זו הסיבה שאנו מתאמנים על הטכניקה שוב ושוב באומנויות הלחימה, אנו בעצם מייצרים אלטרנטיבה זמינה לתוכנה המקורית של "הילחם/ ברח".

אז מה מיוחד בטנקאן? ראשית, משמעות המילה טנקאן היא שינוי, המרה, מעבר, החלפה. כבר השם מרמז על כך שיש בטכניקה הזו הרבה מעבר למה שרואים במבט ראשון.

היכולת לבחור לצאת מקו ההתקפה ולהסתדר ליד בן הזוג משנה את המצב לחלוטין. במקום להיות במצב של "תגובת הטייס האוטומטי" בו למעשה אין לי בחירה, כאשר אני מבצע טנקאן ומסתדר ליד בן הזוג קורים מספר דברים:

א.      אני כבר אינני בקו ההתקפה.

ב.      אני נמצא במקום מוגן (מה שמכונה ביפנית שיקאקו או ”הזוית המתה") מקום בו קשה לתוקף להגיע אליי.

ג.       בן הזוג ואני מתבוננים לאותו כיוון, אני יכול לראות את מה שהוא רואה.

גם כאן, כמו עקרונות רבים באייקידו, מעניין לחקור את הדבר גם בחיי היומיום.

אם יש לי ויכוח עם אדם אחר, היכולת לעשות "טנקאן", תנועת רגל ציר, ועל ידי כך לראות את הדברים כמוהו עשויה לשנות את התמונה לחלוטין. זוהי טכניקה מהפכנית במו"מ עסקי ובכלל: להסתדר ליד בן הזוג ולראות את הדברים מהזוית שלו! יש סיכוי רב שאוכל להבין אותו טוב יותר (אולי אפילו אבין שהצדק עימו) ובכל מקרה ממקום של הצטרפות אוכל להוביל בצורה הרבה יותר קלה וטבעית. הרי אני מבין איך הדברים נראים משני צידי המתרס.

כך, בכל תרגול של טנקאן אנו מתרגלים את עצמנו בשינוי כיוון פיזי ונפשי.

אם היה הדבר פשוט וקל האם היינו צריכים להתאמן על כך שוב ושוב? האם אוסנסאי (המייסד של האייקידו) היה טורח לציין שיש כאן סוד גדול?

אשמח אם תגיבו ותחלקו מה אתם חושבים על טנקאן. גם דוגמאות וסיפורים אישיים יתקבלו בברכה רבה.

6 תגובות

  1. היי ! מתקשה לסרב להזמנה ( תגובה ) וברצוני לספר על " טכניקה "( וורבלית לחלוטין ) אותה שמעתי מפי מרצה שלי ומצאתי שבחלק מהמקרים פשוטה ויעילה להפליא במניעת ויכוחים/עימותים ( בעיקר מיותרים ) . הרציונל הניצב מאחורי הטכניקה הנו שבחלק מהמקרים עימותים נובעים מאי הבנת הצד השניולא מתוך חילוקי דעות אמיתיים ( בד"כ הבעיה הנה בפרוש .. ) .הטכניקה :- כאשר מתגלים חילוקי דעות בין צד א לצד ב פונה צד א לשני ואומר " איני בטוח שאכן הבנתי אותך אל נכון לכן אחזור על הטיעון שלך ותאשר את הבנתי ולאחר מכן תחזור אתה על נימוקי ואני אאשר ". בחלק מהמקרים מצאתי שכאשר חזרתי ( בשפת הטאנקם עמדתי לצידו ומזוית ראייתו ) על נמוקי בן הפלוגתא שלי – מסתבר שכלל לא היו חילוקי דעות – " סתם אי הבנה " – והויכוח הסתיים כאשר ניסחתי את עמדתו ( בלבד , ללא צורך שיחזור על טיעוניי ) .

  2. יצחק שלום,
    תודה על תגובתך המרתקת, כתמיד!
    הטכניקה שתארת היא לעניות דעתי מבחינת המהות "טנקאן בשיחה". כפי שהיטבת לתאר, אם אתה יכול לנסח את טיעוניו של הצד השני משמעו שהקשבת באמת ושאתה מבין איך הדברים נראים מהצד שלו.
    תודה רבה שחלקת איתנו את הטכניקה היפה הזו. אשתדל ליישם.
    בברכת יום חדש!
    אלי

  3. אחרי ההסבר המעמיק והמרתק של אלי קשה להוסיף להבנה העמוקה של התנועה הבסיסית הזו באייקידו, אך מהזווית הקטנה של מתאמן מתחיל, תנועה זו טומנת בחובה הרבה מהיסודות של האייקידו שכדאי לאמץ בכל תנועה שהיא והן להבנתי:
    1) תנועה משמעותית (שינוי פוזיציה, שינוי כיוון) תוך שמירה על היציבות והמרכז
    2) שמירה על החיבור לקרקע, ללמוד איך לנוע מבלי להתנתק מהמגע עם הרצפה
    3) שמירה על הפוקוס, להתרכז במה אני עושה ולאן אני רוצה להגיע
    4) להיות מודע כל הזמן לסביבה, לדעת בכל רגע איפה אני, מה קורה סביבי ומה הכיוון שלי
    אני בטוח שמי שיצליח לאמץ עקרונות אלה יחוש את הרווח הגדול באימוני אייקידו

    1. שאול שלום,
      תודה על התגובה מאירת העיניים.
      אני חושב שהדגשים שנתת מצוינים וכפי שכתבת מי שיצליח לאמץ אותם יחוש הבדל משמעותי באימוני האייקידו, כמו גם בחיים.
      תודה שחלקת ויישר כוח בהמשך יישום העקרונות החשובים הללו.
      אלי

  4. ללא ספק אייקידו זו אמנות , כפי שהאמן מקפיד לתת חשיבות לקומפוזיציה ולפרספקטיבה שהם כלים חשובים ביצירה גם כאן שינוי עמדה והסתכלות על דברים מזווית שונות ( במקרה זה מנקודת ההסתכלות של היריב ) מה שמוביל לחשיבה שונה מהרגיל ופותחת אפשרויות נוספות .

    1. דוד שלום,
      תודה על התגובה היפה.
      בהחלט מסכים עם מה שכתבת.
      לתחושתי, הקושי ליישם את עקרון הטנקאן גדול פי כמה במצב בו אתה מותקף (או מרגיש מותקף). ברגעים הללו אנו נוטים להגיב באוטומט והיכולת לעצור ולבחור לראות את הדברים מהזווית של הצד השני היא מאתגרת מאוד.
      לדעתי זה אחד המקומות המאתגרים והמרתקים באייקידו – ליישם את העקרון במצבי לחץ.
      בברכת יישר כוח.
      אלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך

אם הקרובים ישמחו...
הבלוג של אלי לרמן

אם הקרובים ישמחו…

בעת ביקורנו ביפן, במהלך אחד השיעורים, סיפר סוגנומה סנסאי שכאשר הוא ביקר לראשונה בישראל, יצא לו להציץ לחדר העבודה שלי, והוא הופתע שמעל שולחן העבודה

המשך קריאה »
שיעור בתוך שיעור
בלוג חברי המרכז

שיעור בתוך שיעור

הציפייה שלי מהסדנה בדרך כלל מרוכזת בלימוד טכניקות נוספות ושיפור טכניקות קיימות. יש לנו אורחים חשובים שבאו מרחוק וגם מקרוב ואיתם מגיעים ניסיון רב, אחר, ושונה, ומטבע הדברים צופן בחובו המון פוטנציאל לימודי.
אבל בסדנה האחרונה פתאום גיליתי…

המשך קריאה »
ichi-go-ichi-e
הבלוג של אלי לרמן

מפגש של פעם בחיים

Ichi go Ichi e     一期一会 המשפט מיוחס למורה המפורסם של טקס התה (סן נו ריקקיו): בתרגום ישיר מהמקור: "זמן אחד מפגש אחד" אבל לעניות

המשך קריאה »