חמש וחמש זה עשר

חמש וחמש זה עשר

אוסנסאי (מייסד האייקידו) נהג לצטט את קיאיצ'י הוגן. בין דבריו של  הוגן יש את המשפטים הבאים:

"מה שמגיע – לקבלו

מה שמתרחק – לשלח לדרכו

מה שמולך – השלם (מלשון: ליצור שלם).

5 ו- 5 זה 10, 1 ו- 9 זה 10, 2 ו- 8 זה 10"

כאשר שמעתי את הקטע הזה מפיו של מורי, סוגנומה סנסאי, כמעט נעלבתי. 5 ו- 5 זה עשר, 1 ו- 9 זה עשר. זה לא קצת מעליב?

לשמחתי, לאחר שסוגנומה סנסאי סיים לקרוא את הקטע הוא הרחיב עליו והסביר שהרעיון הינו ליצור שלם (או הרמוניה אם תרצו).

אם נאמר שהטכניקה באייקידו הינה שלם (10), כאשר אני עובד עם מתחיל, המביא לדוגמא 2, אני צריך להביא 8 ולהשלים. כאשר אני עובד עם מישהו המביא 5 אני צריך להשלים 5.

הבנת הטכניקה הינה דרישה הכרחית אך לא מספקת. מעבר לכך דרושה הבנה של הרמה של בן הזוג והיכולת להשלים אותו בדיוק במידה הדרושה. אין זו חוכמה גדולה לעבוד חזק מידיי עם מתחילים (הם עלולים להיפצע) ואילו עבודה חלשה מידיי אינה בונה את בן הזוג. יש לעבוד במידה המתאימה לבן/ת הזוג איתם אנו עובדים. המידה משתנה ויכולת האבחנה והרגישות שלנו נבחנות בכל פעם מחדש.

מה דעתכם על הרעיון?

לאן זה מתחבר לכם?

תגובות יתקבלו בשמחה 🙂

9 תגובות

  1. תובנה חשובה מאוד.

    בתהליכי פיתוח מיומנויות אומרים שעל מנת להגיע לפיתוח אופטימלי רמת האתגר צריכה להיות בין 60% ל 80%.
    כל מה שמעל זה, עלול להיות קשה מדי ולהוציא לתלמיד את הרוח מהמפרשים. וכל מה שמתחת לזה, קל מדי ויוצר שיעמום.
    מיקי

    1. מיקי שלום,

      תודה על התגובה היפה והמלמדת.
      ועכשיו האתגר הוא להבין איפה הטווח הזה לגבי כל בן זוג שאיתו אנו מתאמנים. אתגר נאה 🙂

      תודה ויישר כוח.
      אלי

      1. בהחלט אתגר,
        כי זה לא שיש איזשהו בנצ'מארק מסודר שאפשר למדוד איתו,
        אלא זה יותר ניסוי, טעיה ותיקון.

        בהחלט אתגר 🙂
        קדימה הצלוח'ס
        מיקי

  2. זה נפלא…

    בעיקר עוזר לי עם התסכול שאני חווה כמתחיל קלולס לחלוטין.

    תמיד אני מרגיש אי-נעימות מהפרטנרים שמתרגלים איתי כחדש בדוג׳ו על אף שאני יודע שבעת ההוראה- המורה לומד בעצמו…

    אני מתחיל להתאהב בעניין.

    תודה אלי!

    1. הי דורון.
      ההרגשה שאתה מתאר של "אי-נעימות מהפרטנרים שמתרגלים איתי כחדש בדוג׳ו" היא מאוד טבעית. יחד עם זאת, תמיד תזכור כמה דברים:
      א. כל מי שאתה מתאמן איתו והיום הוא "ותיק" – התחיל פעם כמוך ומישהו עזר לו. זה חלק מדרך האייקידו – להעביר את הטוב שחלקו איתך הלאה.
      ב. כפי שהיטבת לציין "בעת ההוראה- המורה לומד בעצמו…".
      אז תרגיש בנוח!
      ברוך הבא לעולם האייקידו. שמח שהצטרפת אלינו 🙂
      להתראות בקרוב.
      אלי

  3. בתור מתחיל אני מאוד מבין את זה. יש הרבה תסכול בלדעת שאתה ׳2׳. מה שכיף לי זה שיש מסביבי באימון אנשים באמת מדהימים, סבלניים וקשובים, שאני מרגיש שחשוב להם להיות ה-8 וזה הופך הכל להרבה יותר טוב. וככה זה גם מדרבן אותי לנסות להיות 3-4…
    (אבל עדיין אני ממלמל דברי התנצלות כמעט בכל תרגול.)
    שבת שלום!
    עידן

    1. הי עידן,
      תודה על התגובה היפה.
      בהחלט מתסכל להיות '2' כפי שהיטבת לנסח זאת.
      אני עדיין זוכר את ימי הראשונים באייקידו – ביפן. זה היה לפני 27 שנים ואני עדיין זוכר זאת היטב 🙂
      בגילנו, רובנו מגיעים למקום שבו בחלקים מחיינו אנחנו כבר "מבינים לא רע". היכולת לעשות פעילות חדשה, להתחיל משהו שבו אנחנו "דף חלק" וכמובן להתמיד בכך – לדעתי זו חוויה מעצימה ומעוררת ענווה כאחד.
      העובדה שמישהו מוכן לאפשר לעצמו להיות מתחיל, להיות במקום של "אני לא יודע" וגם "אני מוכן ללמוד" לעניות דעתי זה מקום מאוד בריא להיות בו, מקום שאתה מספיק בטוח בעצמך כדי לא לדעת הכל.
      יישר כוח על ההתחלה החדשה בדרך האייקידו.
      לפני שתשים לב אתה כבר תהיה '5' 🙂
      להתראות.
      אלי

  4. Uke and nage are together responsible for a good outcome of the movement they make together, call it technique. They need each other to complete in harmony. compare it to go shopping. You take one of these shopping carts. You can fill it to the top or just put in a little. Can you imagine a nage who is a beginner and your ukemi is like a full cart? The beginner cannot deal with you at all. So Nage 1 and use 9. Not good. Or Nage 9 and uke 1. Can you see the injuries which can occur? SO level up with your partner. In my humble opinion there is also 3+3 is together 10…. Because if Uke can only give 3 and you put in 7. Mmm not so good. Perhaps better to put in 3 (or 4 if possible so you take uke to the edge of their capability.
    Just my two cents.

    1. Dear Arjan,
      In my understanding, the technique should always be 10. If the Nage is a beginner and brings 2 then I should give him an excellent ukemi (8 in this case) thus making a full beautiful technique.
      I know quite a few senior Shoheijuku members who have excellent ukemi and can give the nage (regardless of his level) a feeling he has improved dramatically.
      At the same time they also have the ability to give an experienced friend who brings 8 a challanging ukemi (2) helping him grow at his own level.
      This is my understanding. To understand the level of the partner and give the right Ukemi…
      Hope I explained clearly 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך

הסלע שהולך בדרכו
הבלוג של אלי לרמן

הסלע שהולך בדרכו

הסיפור המקסים הבא סופר לנו על ידי מאסטר סוגנומה במהלך ביקורנו ביפן, ובמידה מסוימת היה "מוטיב מרכזי" לאורך כל ביקור המשלחת.  להלן תרגום הסיפור: "אבי

המשך קריאה »