אגו אויב, אגו חבר

אגו אויב ,אגו חבר

"איזהו גיבור – הכובש את יצרו" (פרקי אבות, פרק ד', משנה א') כבר בימי קדם חז״ל ראו גבורה לאו דווקא במלחמות או בקרבות אלא בדבר מורכב יותר – שליטה עצמית.
אדם יכול להיות פחדן, חמדן, קמצן ועוד אבל כל עוד הוא מצליח לשמור הכל בפנים ולא להחצין, הוא באמת ראוי להערכה.
ביום יום אנו נחשפים למצבים מורכבים של אגו, אנו נעלבים, רוצים להוכיח עליונות, מרגישים לא מובנים וכולי. לרוב, התגובות למצבים אלה הן מידיות – האגו דוחק. הבעיה היא חוסר שליטה עצמית, וכמו כל דבר ללא שליטה יש לו יותר סיכוי להיכשל מלהצליח. בצבא הפרוסי היה מנהג – לחייל היה אסור להתלונן על חברו אלא אחרי 24 שעות.
במסע שלי להבנת השליטה העצמית נוכחתי לדעת שזמן הוא גורם משמעותי להבנת מצבים וקבלת החלטות נכונות ונטולות אגו. הזמן מאפשר להבין שהבעיה נובעת מהאגו ואז הפתרון הוא שקול יותר.
אלי לרמן מקריא לנו בשיעורים סיפורי זן, אז ישנו סיפור על הזמן הקצרצר שקיים אצל אדם בין גירוי לתגובה ושאם נדע לנצל זמן זה בכדי להחליט על נכונות התגובה אז נטעה פחות. הדבר נראה לי תחילה יומרני ובלתי אפשרי אך בכל זאת ניסיתי לתרגל ולעתים רחוקות כשהצלחתי נוכחתי בנכונותה של גישה זו.
אייקידו כאומנות לחימה דורשת הרבה הקשבה והבנת השותף.
סיפור נוסף הוא על שלוש גישות להתמודד אם אוקמי של השותף, האחת – לא לקבל ולנסות לתקן, השנייה – להתעלם ולעשות מה שנראה לנכון, והשלישית היא לקבל אוקמי כמו שהוא ולהשתלב. אין ספק שהגישה האחרונה היא המורכבת מכולן, כאן צריך להבין ולקבל את השונה בכדי להשתלב איתו.
ביום יום מחוץ לדוג'ו אנו פוגשים בלא מעט מצבים כאלה וכאשר מנסים להתמודד איתם, לפי גישת ההשתלבות התוצאות לרוב חיוביות יותר.
אגו אינו רק שלילי הוא יכול להיות חיובי. לאדם יש גם דחפים חיוביים – לעזור, להצליח בלימודים, להצליח בהבנת ותרגול אומנות הלחימה. במקרים אלה האגו דוחף אותנו קדימה ואין כמו תחושת הסיפוק על הצלחה.
הבנת ״האגו אויב / אגו חבר״ הוא חלק חשוב בתהליך השליטה העצמית. ההבנה הזו יכולה לתרום לקבלת החלטות נכונות.
אייקידו, ואני מניח כל אומנות לחימה, נותנת אפשרות ומקום (כמעין מעבדה) לתרגל ולחקור נושאים רבים ובין היתר שליטה העצמית, השליטה באגו. אנו מוצאים את עצמינו מול הרבה אנשים השונים מאיתנו באופי וביכולת. הדבר המעניין הוא איך לקבל אותם כמו שהם.
בואו נתרגל…

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך

מתיחת מרידיאן הכליות
בלוג חברי המרכז

הקשר בין חימום באייקידו ורפואה סינית

מאמר מאת סמדר יסעור על הקשר שבין החימום המתבצע לפני כל אימון אייקידו ורפואה סינית
סמדר היא רופאה סינית ומרפאה בעיסוק, בוגרת תואר ראשון באוניברסיטת תל אביב (B.O.T) ובעלת רישיון של משרד הבריאות.

המשך קריאה »
בין הגירוי לתגובה
הבלוג של אלי לרמן

בין הגירוי לתגובה

בספרו של סטיבן קובי "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" הוא כותב על חופש הבחירה. הוא מציין שזהו אינו משפט שלו אלא שנתקל בו בספר

המשך קריאה »
טקס תה
הבלוג של אלי לרמן

טקס תה

בעיר פוקואוקה יש בית תה מדהים השוכן בגן יפני נהדר. גרתי בעיר במשך שש וחצי שנים וביקרתי בה פעמים רבות לאחר מכן אך מעולם לא

המשך קריאה »